A külföldön történt házasságkötés magyarországi anyakönyvezését Franciaországban a párizsi konzulátuson, illetve a lyoni alkonzulátuson kezdeményezheti. A kérelem továbbá benyújtható Magyarországon:

  • bármely települési anyakönyvvezetőnél;
  • Budapest Főváros Kormányhivatalában (kizárólag a Hazai Anyakönyvi Osztály 2 erre kijelölt ügyfélfogadási idejében);
  • bármely kormányablakban.

Felhívjuk a figyelmet, hogy az alább ismertetett eljárásrend a külképviseleti benyújtásra vonatkozik. Amennyiben a kérelem benyújtását nem a párizsi konzulátuson tervezi, az időpontfoglalással, valamint benyújtandó dokumentumokkal kapcsolatban szíveskedjen közvetlenül a kérelem benyújtásának helyénél érdeklődni. 

A kérelmet személyesen lehet benyújtani, előzetesen lefoglalt időpontban. Külföldi állampolgárral kötött házasság esetén az ügyintézéshez elegendő a magyar fél személyes megjelenése. A foglalásnál az "Anyakönyvezés (házasság)" ügytípust kell kiválasztani. A személyek számánál csak egy fő beírását engedi a foglalási rendszer, abban az esetben is, ha mindkét (magyar állampolgárságú) fél személyes megjelenése szükséges. Amennyiben a házasság mellett korábbi válás, vagy korábbi házasság(ok) és válás(ok) anyakönyvezési kérelmének benyújtására is sor kerül, kérjük, e-mailben vagy telefonon kérjen időpontot.

Időpontfoglalás: https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu

Az ügyintézési határidő a kérelem benyújtásától számított 1-2 hónap, sürgősségi eljárásra nincs lehetőség. (Az eljárási időbe az esetleges hiánypótlás időtartama nem számít bele.)

Mit hozzon magával?

  • Eredeti francia házassági anyakönyvi kivonat – extrait d’acte de mariage plurilingue vagy copie intégrale (ez továbbításra kerül Magyarországra);
  • a külföldi házastárs 6 hónapnál nem régebbi születési anyakönyvi kivonata fénymásolatban;
  • a házastársak érvényes személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (útlevél/személyi igazolvány);
  • a magyar fél magyar lakcímkártyája (amennyiben azzal rendelkezik);
  • a magyar házastárs korábbi házasságának (amennyiben ilyen volt) felbontását / megszűnését igazoló okirat – (válási záradékkal ellátott házassági anyakönyvi kivonat / halotti anyakönyvi kivonat);
  • a kitöltött adatlap, – fontos, hogy a Kérelmező 1 mindig a magyar állampolgár fél legyen;
  • ha a magyar állampolgár fél rendelkezik magyar bejelentett lakóhellyel, úgy az Adatlap a személyi adat és lakcím hivatalból történő nyilvántartásba vételhez magyarországi lakcím esetén adatlap, kitöltve;
  • ha a magyar állampolgár fél lakcímkártyáján lakcímként „külföldi cím” bejegyzés szerepel, úgy az Adatlap a személyi adat és lakcím hivatalból történő nyilvántartásba vételhez külföldi lakcím esetén, kitöltve;

A házasság anyakönyvezésével egyidejűleg új útlevél iránti kérelem is beadható, amennyiben a kérelmező neve megváltozik a házasságkötés után. Ebben az esetben kérjük, hogy útlevéligénylésre szíveskedjék külön időpontot foglalni. 

További tudnivalók:

Amennyiben a házasságot nem Franciaországban vagy az EU más tagállamában kötötték, a legtöbb esetben az eredeti okiratot a kibocsátó állam illetékes hatóságának diplomáciai felülhitelesítéssel vagy ún. Apostille tanúsítvánnyal kell ellátnia. Kérjük, hogy előzetesen e-mailben érdeklődjön konzulátusunkon.

Az anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítására nincs szükség a francia, angol illetve német nyelven mint a kiállító ország hivatalos nyelvén kiállított anyakönyvi okiratok esetében, amennyiben azok nem kézírással lettek kiállítva, illetve nem tartalmaznak megjegyzést. Minden más esetben a kérelemhez az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda Zrt. által készített hiteles fordítást is csatolni kell.

Szíveskedjen az adatlapot a magyar nyelv szabályainak megfelelően (név: 1. vezetéknév 2. keresztnév; dátum: év, hó, nap; ékezetek használata stb.), nyomtatott betűkkel magyarul kitölteni.

Kérjük, hogy valamennyi dokumentumot kék tollal töltsék ki!

Az anyakönyvezési eljárás díjmentes.

Kérjük Tisztelt Ügyfeleinket, hogy az előírt adatlapokat feltétlenül előzetesen nyomtassák ki honlapunkról, és a kitöltött adatlapokkal keressék fel a konzulátust! Amennyiben az adatlap valamely pontjában bizonytalanok, úgy a kérdéses részt hagyják üresen. Az adatlapok aláírására a konzuli tisztviselő előtt kerül sor.

Hiányosan kitöltött adatlapok esetén az ügyintézés során igyekszünk segíteni, a félreértéseket javítani, azonban a kitöltetlen adatlapokkal érkező ügyfelektől a kérelmet idő hiányában nem áll módunkban átvenni.

Fenti tájékoztatónkba megpróbáltunk minden szükséges és fontos szabályt, információt belefoglalni. Ha ennek ellenére további kérdései lennének, szíveskedjen e-mailben megkeresni bennünket.